Menu
06 21 52 75 43

Een werkwijze die leidt tot strategisch onderscheid

  • Wat wilt u met uw kwaliteitsbeleid bereiken voor uw organisatie?
  • Hoe maken we uw kwaliteitsdoelen meetbaar?
  • Hoe kunt u de kwaliteit van uw organisatie managen?

ISO 9001 certificering: haal meer uit het proces

ISO 9001: de internationale norm voor kwaliteitsmanagement
De norm NEN-ISO 9001 biedt organisaties instrumenten voor het ontwikkelen, invoeren en verbeteren van een kwaliteitsmanagementsysteem. Deze norm is ook de basis voor ISO-certificering. De essentie van deze norm is dat u aan kunt tonen dat uw bedrijfsvoering ‘in control’ is, zodat u levert wat de klant verwacht c.q. eist. Daarbij hebben interne en externe auditoren een rol.

ISO-certificering, meer dan het behalen van een certificaat
Ten onrechte heeft ISO-certificering een negatief imago. Men ziet de norm als voorschrift voor het inrichten van de organisatie, de noodzaak om procedures te beschrijven en een overvloed aan documenten vast te stellen en regels voor medewerkers op te stellen. Dit gaat voorbij aan de essentie van de ISO 9001-norm, namelijk het bieden van handvatten voor een kwaliteitsmanagementsysteem dat bij de organisatie past.  En zo’n systeem is niets meer en niets minder dan het inzichtelijk maken van de bedrijfsvoering, inclusief een verbeterproces. Het uitgangspunt voor kwaliteitsmanagement moet zijn dat het management van de organisatie de ambitie heeft om de marktpositie te versterken door producten en diensten te leveren die toegespitst zijn op de wensen en eisen van klanten en opdrachtgevers.

ISO 9001 internal auditor training
Continue verbetering van bedrijfsprocessen is een essentieel onderdeel van kwaliteitsmanagement en dus ook voor ISO-certificering. Daarvoor moeten in de organisatie opgeleide auditoren aanwezig zijn die processen, samen met de medewerkers, kunnen toetsen om vast te stellen of de processen nog lopen zoals bedoeld. Om dit werk adequaat te kunnen uitvoeren is het nodig om een training te volgen die gebaseerd is op de ISO 19011-richtlijnen voor intern auditen.
Meer informatie vindt u op de pagina ISO 19011 van deze website.

Met kwaliteit naar onderscheid
Interview RTL-7
play

‘Het ISO certificaat moet géén doel op zich zijn!’

Bernadette van Pampus aan het woord over kwaliteitsmanagement in ‘Ondernemend Nederland’: hét businessprogramma op RTL-7.

Mijn nieuwste PUBLICATIE

‘ISO 27001-norm helpt organisaties informatiebeveiliging goed in te richten’

Data speelt in steeds meer producten en diensten een cruciale rol. Professionele informatiebeveiliging wordt daarom steeds belangrijker. Over het belang van informatiebeveiliging gingen Rob de Leur en Bernadette van Pampus met elkaar in gesprek. Zou ISO 27001 de veel bekendere ISO 9001-norm voor kwaliteitsmanagement kunnen vervangen?

Lees verder

‘Bookreview:
‘Kwaliteit als ervaring’’

Het boek ‘Kwaliteit als ervaring’ gaat over ‘kwaliteit in de langdurige zorg en over de vraag hoe we die op een geschikte manier doeltreffend managen’. Na deze eerste zin in de inleiding had ik meteen de smaak te pakken en las ik verder. Het boek heeft een hoog academisch gehalte, maar leest makkelijk.

Lees verder

‘Bookreview:
‘Maximale waarden halen uit interne audits’’

Aan een auditgesprek zonder inhoudelijke waarde heeft niemand iets. Dat is een audit zonder meerwaarde. In het boek ‘Maximale waarden halen uit interne audits’ door Jan Dillen, wordt de vraag beantwoord hoe je het interne auditproces in je organisatie zo kan inrichten dat het wél meerwaarde biedt.

Lees verder

‘Hebben we nog vertrouwen
in ISO-certificaten?’

Grote organisaties, onder andere in de auto-industrie en in de levensmiddelenindustrie, voeren audits uit bij hun toeleveranciers, ook als zij al een ISO 9001-certificaat hebben. Het lijkt erop dat een ISO 9001-certificaat minder volstaat. Hoe komt dat en wat is daaraan te doen? Daarover gingen Rykele Betten en Bernadette van Pampus met elkaar in gesprek.

Lees verder

‘Hoe maak je van de interne audit een strategisch instrument?’

Herken je dit? De externe audit komt eraan, maar je bent er nog niet aan toegekomen om de interne audits uit te voeren. Je kunt natuurlijk snel een rondje interne audits organiseren. Maar dan laat je veel waardevolle kansen liggen.

Lees verder

‘Waarom kwaliteitsmanagement
geen trucje is’

Wanneer ik een workshop geef over Kwaliteitsmanagement & bewustwording start ik vaak met de opmerking dat ik niet de ultieme truc mee ga geven. Vaak zie ik dan een of twee deelnemers opveren, alsof ze willen zeggen: ‘Maar daar komen we voor!’. Kwaliteitsmanagement is geen toneelstukje of een trucje, maar een manier van werken.

Lees verder

‘Hoe kies je
een certificerende instelling?’

Jouw organisatie gaat voor het ISO-certificaat. En jij, als kwaliteitsmanager of -medewerker, mag het proces begeleiden. Je gaat op zoek naar een betrouwbare certificerende instelling. Er staat veel op het spel. Maar hoe kies je zo’n certificeerder, waar moet je op letten en hoe kies je een certificerende instelling die bij jou en je organisatie past?

Lees verder



Waarom Bernadette?
  • Ruim 25 jaar advies-ervaring
  • Maakt van kwaliteit een strategisch wapen
  • Als auteur nauw betrokken bij het vak
Bernadette van Pampus - Kwaliteitsmanagement
Communicatie & design - 2024 - Bureau Kicker