Menu
06 21 52 75 43

Een werkwijze die leidt tot strategisch onderscheid

  • Wat wilt u met uw kwaliteitsbeleid bereiken voor uw organisatie?
  • Hoe maken we uw kwaliteitsdoelen meetbaar?
  • Hoe kunt u de kwaliteit van uw organisatie managen?

ISO certificering? Maak er geen papieren exercitie van!

ISO-certificering is een prima hulpmiddel maar geen doel op zich
Om te komen tot een gedegen en door de organisatie gedragen kwaliteitsbeleid biedt een proces voor de voorbereiding van ISO-certificering goede handvatten. Maar eerst en vooral moet het duidelijk zijn wat u met uw organisatie wil bereiken, welke prestaties u wilt leveren voor uw klanten/opdrachtgevers en wat de bijdrage van ieder organisatieonderdeel en van iedere medewerker moet zijn.

Bij de voorbereiding van ISO-certificering brengen we de bedrijfsprocessen in beeld en analyseren we waar verbeterpunten zitten. Die verbeterpunten leggen we vast in een kwaliteitsplan met heldere doelstellingen voor alle afdelingen en medewerkers. En natuurlijk evalueren we of de plannen het gewenste effect hebben gehad en waar bijsturing en aanscherping nodig is.

ISO-audit, -opleiding en -training van interne auditoren
Onderdeel van een kwaliteitsmanagementsysteem is het voortdurend verbeterproces. Om dat te kunnen realiseren moeten in de organisatie mensen aanwezig zijn die audits kunnen uitvoeren om verbeterpunten op te sporen. De norm ISO 19011 is daarvoor de richtlijn. Deze norm zorgt ervoor dat auditoren betrouwbare informatie aanleveren waardoor verbeterprogramma’s kunnen worden opgesteld met prioriteiten voor het herstellen van gebreken. Meer informatie hierover vindt u in mijn publicatie Risk-based auditen: risico’s en kansen voor ISO 19011.

Informatie over de verschillende ISO-normen vindt u op de volgende pagina’s:

ISO 9001 – ontwikkelen, invoeren en verbeteren van een kwaliteitsmanagementsysteem
ISO 19011 – richtlijnen voor het uitvoeren van audits van managementsystemen
ISO 20252 – kwaliteitsstandaard voor marktonderzoekbureaus

Met kwaliteit naar onderscheid
Interview RTL-7
play

‘Het ISO certificaat moet géén doel op zich zijn!’

Bernadette van Pampus aan het woord over kwaliteitsmanagement in ‘Ondernemend Nederland’: hét businessprogramma op RTL-7.

Mijn nieuwste PUBLICATIE

‘ISO 27001-norm helpt organisaties informatiebeveiliging goed in te richten’

Data speelt in steeds meer producten en diensten een cruciale rol. Professionele informatiebeveiliging wordt daarom steeds belangrijker. Over het belang van informatiebeveiliging gingen Rob de Leur en Bernadette van Pampus met elkaar in gesprek. Zou ISO 27001 de veel bekendere ISO 9001-norm voor kwaliteitsmanagement kunnen vervangen?

Lees verder

‘Bookreview:
‘Kwaliteit als ervaring’’

Het boek ‘Kwaliteit als ervaring’ gaat over ‘kwaliteit in de langdurige zorg en over de vraag hoe we die op een geschikte manier doeltreffend managen’. Na deze eerste zin in de inleiding had ik meteen de smaak te pakken en las ik verder. Het boek heeft een hoog academisch gehalte, maar leest makkelijk.

Lees verder

‘Bookreview:
‘Maximale waarden halen uit interne audits’’

Aan een auditgesprek zonder inhoudelijke waarde heeft niemand iets. Dat is een audit zonder meerwaarde. In het boek ‘Maximale waarden halen uit interne audits’ door Jan Dillen, wordt de vraag beantwoord hoe je het interne auditproces in je organisatie zo kan inrichten dat het wél meerwaarde biedt.

Lees verder

‘Hebben we nog vertrouwen
in ISO-certificaten?’

Grote organisaties, onder andere in de auto-industrie en in de levensmiddelenindustrie, voeren audits uit bij hun toeleveranciers, ook als zij al een ISO 9001-certificaat hebben. Het lijkt erop dat een ISO 9001-certificaat minder volstaat. Hoe komt dat en wat is daaraan te doen? Daarover gingen Rykele Betten en Bernadette van Pampus met elkaar in gesprek.

Lees verder

‘Hoe maak je van de interne audit een strategisch instrument?’

Herken je dit? De externe audit komt eraan, maar je bent er nog niet aan toegekomen om de interne audits uit te voeren. Je kunt natuurlijk snel een rondje interne audits organiseren. Maar dan laat je veel waardevolle kansen liggen.

Lees verder

‘Waarom kwaliteitsmanagement
geen trucje is’

Wanneer ik een workshop geef over Kwaliteitsmanagement & bewustwording start ik vaak met de opmerking dat ik niet de ultieme truc mee ga geven. Vaak zie ik dan een of twee deelnemers opveren, alsof ze willen zeggen: ‘Maar daar komen we voor!’. Kwaliteitsmanagement is geen toneelstukje of een trucje, maar een manier van werken.

Lees verder

‘Hoe kies je
een certificerende instelling?’

Jouw organisatie gaat voor het ISO-certificaat. En jij, als kwaliteitsmanager of -medewerker, mag het proces begeleiden. Je gaat op zoek naar een betrouwbare certificerende instelling. Er staat veel op het spel. Maar hoe kies je zo’n certificeerder, waar moet je op letten en hoe kies je een certificerende instelling die bij jou en je organisatie past?

Lees verder



Waarom Bernadette?
  • Ruim 25 jaar advies-ervaring
  • Maakt van kwaliteit een strategisch wapen
  • Als auteur nauw betrokken bij het vak
Bernadette van Pampus - Kwaliteitsmanagement
Communicatie & design - 2024 - Bureau Kicker